A könyvelő kiválasztásának szempontjai - avagy ha könyvelője agysebész lenne, Ön pedig életmentő műtétre várna, befeküdne a kése alá?
Segítséget szeretnénk adni abban Önnek, hogy milyen szempontok figyelembe vételével válasszon ki a továbbiakban egy jó könyvelőt. Magyarországon jelenleg az a „TRENDI” a kiválasztás első szempontja, hogy mennyi a könyvelendő iratanyag és azt ki milyen összegekért vállalja. Azaz az dönt, hogy ugyanazért a munkáért ki kér kevesebbet.
Én mindig ilyenkor egy példát szoktam említeni. Hihetetlen, de igaz. Egy dugulás elhárítónak 20-30 ezer forintot (fél órás munkájáért, fél év garanciával) fizetünk, míg a könyvelőre - akitől csak a vállalkozásunk függ 5 évig visszamenőleg- viszont ennél is kevesebbet áldozunk. (Lehet hogy szakmát tévesztettem? A dugulás-elhárítóm elég nagy BMW-vel jár.)
Szülészorvost vajon így választanánk születendő gyermekünknek és vajúdó párunknak? Elgondolkodtató.
A megfelelő végzettség és referencia, az emberi hozzáállás talán ennél fontosabb kellene, hogy legyen. És néhány gyakorlati tanács:
Gyakorlat (szakmai tapasztalat):
Feltétlenül fontos ezt megkérdezni, hisz a „gyakorlat teszi az embert mesterré”. Milyen cégeket könyvelt eddig illetve ezen belül, milyen gazdasági események merültek fel eddig a gyakorlatában. Milyen ellenőrzési ismeretekkel rendelkezik. Adóhatóságok (NAV, VPOP, TB) vizsgálatai során milyen jegyzőkönyvek illetve határozatok születtek a munkájával kapcsolatban eddig. Van-e adózással kapcsolatban is valamilyen kimagasló eredménye.
Egyéb szempontok:
Sok könyvelő nem mer az adóhatósági vizsgálatokra elmenni, mivel nem biztos a tudása. Ezért a vállalkozásnak is inkább azt sugallja, hogy görgessük az áfát és ne igényeljük azt vissza.
Kérdezzünk rá, hogy egy könyvelőre hány cég jut. Jujj de fontos! A legjobb könyvelő sem tud eredményes lenni, ha nincs ideje foglalkozni az Ön cégével. Ha 15-nél több, akkor azok a könyvelők túlterheltek, ezért nem várható el a pontosság és a naprakészség a munkájuk során. Tudásszintjük is megáll, mert nem jut idejük utána nézni a változásoknak.
Nézzünk szét az irodában az iratanyagok között. Az iratok naprakészek és rendezetteknek kell lenniük. Az iratok gyűjtői milyen egységes képet mutatnak. Hisz egy rendezett iratanyag nem csak felénk, hanem az adóhivatali vizsgálat során is sokkal pozitívabb benyomást sugall az ellenőrzést végzők felé.
Kérdezzünk rá, hogy rendelkezik-e szakmai felelősség biztosítással. Ha a könyvelő hibája miatt bírságolják meg a céget, akkor azt tudjuk érvényesíteni a biztosítója felé. Ellenkező esetben a vállalkozásnak kell azt megfizetni, mivel egyáltalán nem biztos, hogy azt valaha is be lehet hajtani a könyvelőtől, ebbe beleértve a hosszú évek alatti pereskedést is.
Milyen visszajelzéseket ad Ön felé az elvégzett munkákról. Ideértve az adóhatósági folyószámlákat a havi pénzügyi illetve egyéb kimutatásokat, adóminimalizálásokat, adókedvezményeket, a nem befogadható, javítandó számlákat, szerződések vizsgálatát, stb.
Esetleg előre gondolkodik Önnel pénzügyi tervei, beruházásai megvalósításában? 24 órán belül küld egy aktuális főkönyvet? Segíti a vállalkozás költségcsökkentését, tőkeszerzését, legyen az hitel, pályázat vagy intézményi befektetés? Ha nem, akkor érdemes elgondolkodnia, jó kezekben van-e a cége...amíg nem késő!